Odense Letbane

Odense er Danmarks anden by med moderne sporgonge. Modsat Aarhus (som for meget af strækningerne er på tidl. jernbane) er Odense helt nyanlagt, og for en stor dels vedkommende i gade.

Åbnet for drift 28. maj 2022.

Billeder

Optaget 11.  august 2020, ved Banegården, i den sydlige del (remisen/Hestehaven) samt Nyborgvej.

Strækning

Fra Tarup i nordvest, via centrum (Banegården og Albanitorvet) forbi SDU og det ny OUH til Hjallese st. 

Remise ligger i den sydlige del, tæt ved ny-anlagt P+R anlæg.

Strækningslænge 14,5 km, forsynet med 750 V DC.

Vognoversigt

Som i Aarhus er det Stadler som leverer vogne (16 styk i alt), og vognene her er næsten magen til Aarhus  1101/1201 serien. Samme type findes også i Bergen:

Nummer   Bygget af     Leveret       Type
01-16         Stadler         2020               Variobahn, 6 akslet

Byggeprocessen

01-12-2013: Folketinget bevilger 1,1 mia. DKK til byggeriet.

09-06-2017: Stadler vælges til levering af sporvogne (Variobahn) og Comsa til tekniske anlæg.

20-02-2020: Første sporvogn ankommer til Odense.

21-04-2020: Prøvekørsel starter.

28-05-2022: Åbnet.

 

Link

Odense Letbane som bygger sporvejen

Wikipedia