Aarhus Letbane

Aarhus Letbane

Omsider åbnede den nye sporvej i Aarhus den 21. december 2017. Danmark er således tilbage på verdenskortet over lande med sporvogne. 

For det er sporvogne der er tale om, selv om det nu hedder letbane.

Fotos fra besøg 4. august 2018.

 

Strækninger

Åbnings dato Strækning Km
21-12-2017 Aarhus H – Aarhus Universitetshospital (Skejby) 6,5
25-08-2018 Aarhus H – Odder

Aarhus Universitetshospital – Lisbjergskolen

27

3,5

I alt 37 km.

Strækningen er normalsporet (1435 mm) og elektrificeret med 750 V DC.

Vognoversigt

Der er to typer sporvogne i Aarhus, Variobahn og Tango, begge leveret af Stadler:

Nummer Type Bygget Type Bygget af
1101/1201-1114/1214 M6 2016-17 Variobahn Stadler
2101/2201-2112/2212 M8 2016-17 Tango Stadler

Bemærk at hver vogn er har to numre (!), første vogn leveret er 1101/1201.

Byggeprocessen 

 26-06-2013: Byggeriet af Danmarks første moderne sporvej (letbane) begynder.
30-06-2014: Stadler valgt til levering af to typer af sporvogne, Varibahn og Tango. Ansaldo/STS valgt til leverandør af spor, køreledninger og øvrig teknik.
01-08-2014: Kontakter med Stadler hhv. Ansaldo/STS underskrives.
01-06-2015: Design af sporvogne offentliggjort.
04-09-2015: Produktion af den første sporvogn til Aahus starter i Stadlers fabrik i Berlin, Pankow.
23-06-2016: Første vogn leveres til Aarhus.
23-03-2017: Første del skulle have være åbnet, men udskydes grundet manglende godkendelse fra myndighederne.
21-12-2017: Første strækning åbnes fra Aarhus H til Universitetshospitalet, dobbeltsporet nyanlagt sporvej.
25-08-2018: Næste to strækninger åbnes, fra Aarhus H til Odder (den gamle jernbane) samt Universitetshospitalet til Lisbjergskolen, helt nyanlagt.

Link

Aarhus Letbane – Anlægsselskabet for den nye sporvej i Aarhus

Midttrafiks hjemmeside – Køreplan for  sporvejen/letbanen