Odense var den sidste by i Danmark som fik sporvogne, samt den første der nedlage dem igen. Man købte en nøglefærdigt sporvej, hvor vogne, remise, spor, strømforsyning mv. blev leveret som totalentreprise af ASEA. Sporvejen åbnede i 1911 med en linie og der skete mindre udvidelser i årenes løb.
Åbnet 5. oktober 1911, nedlagt 30. juni 1952.
Hovedlinien 05.10.1911-30.06.1952 | Fruens Bøge – Sdr. Boulevard – Søndergade – Vestergade – Kongensgade – Østre Stationsvej – Nørregade – Vestergade – Flakhaven – Sct. Knuds Kirkestræde – Klaregade – Hunderupvej – Bülowsvej – Læsøgade. Forlænget 1923 til Hunderup Skov. |
Havnelinien 03.07.1913-21.03.1926) | Frelsens Krog – Kræmmergyden – Skibhusvej – Buchwaldsade – Havnen. |
Skibhuslinien 30.05.1926-23.07.1939 | Frelsens Krog – Skibhusvej – Bøgebjergvej. |
Liniekort 1948-49 ovenfor, med trolleybuslinien.
Vogne
Nr. | Bygget af | Leveret | Udrangeret | Bemærkninger |
Motorvogne | ||||
1-11 | ASEA | 1911 | 1952 | Nr. 6 til Upsala 1945 |
12-14 | ASEA | 1911 | 1952 | Nr. 12 til Upsala 1945, til SHS (1972). |
15 | HAWA | 1923 | 1952 | |
16-17 | Scandia | 1924 | 1952 | |
Bivogne | ||||
30-33 | ASEA | 1913 | 1952 | |
34-35 | SSB | 1923 | 1952 | |
36-37 | Familleureux | 1927 | 1952 | |
38-39 | OES | 1935 | 1952 | |
51-58 | ASEA | 1911 | 1952 | Nr. 51 til SHS 1970 |
59-61 | ASEA | 1913 | 1952 | Nr. 59 til SHS 1966 |
Motorvogn nr. 12
Vognen blev solgt til Uppsala, da remisen her var brændt i 1946. Da sporvejene her nedlægges, sælges vognkassen til sommerhus, hvor medlemmer af Svenska Spårvägssälskapet finder den først i 1970-erne.
I mange år stod den som et lig, men medlemmer af Sporvejshistorisk Selskabs Odense afdeling har fået renoveret vognen, så den i dag fremstår som et smukt eksemplar.
Ovenfor det indre af nr. 12, og billede af vekselautomat.
Ventesal fra Fruens Bøge, genopstillet Skjoldenæsholm.